Folkekunstens skriftspråk

Jögge Sundqvist er håndverker og folkekunstner i Kasamark i Umeå. Hans nye bok «Karvsnitt - mönsterskärning på trä» kom ut i oktober 2021 og handler blant annet om folkekunst. Foto: surolle
16. september 2024
AD

Jögge Sundqvist, håndverker og folkekunstner, holdt foredrag om heksagrammer og magiske symboler ved Jamtli vår-marked. Jeg deltok og undret meg over folkekunstens mysterium.

Jamtli er Östersunds museum, og hvert år arrangeres det vår-marked. Som ved så mange andre arrangementer, ble museet tvunget til i 2021 å gå over til digital drift på grunn av pandemien. Salget skjedde via et digitalt torgmarked og alle foredrag ble arrangert digitalt.

Jögge Sundqvist holdt foredrag om heksagrammer og magiske symboler. Disse forelesningene holdes vanligvis i forbindelse med praktiske øvelser i utskjæring, dvs. å skjære ut mønster i tre. I den digitale formen måtte vi imidlertid nøye oss med forelesningsdelen.

Sundqvist er mest kjent for sine håndverksarbeider, men i løpet av foredraget kommer det tydelig fram hvor belest han er i folketradisjoner og hvordan den tradisjonelle, folkelige måten å uttrykke seg på påvirker hans eget håndverk.

Historisk sett har symbolene hatt mange forskjellige betydninger. De har blitt skåret ut på dørkarmer for å holde djevelen eller onde ånder borte, de har utviklet seg til bumerker for å markere eiendom og de har blitt brukt innenfor kirken i en dyp symbolikk for å prøve å forstå det guddommelige. De stammer fra en tid da leseferdighet ikke var så utbredt. Sundqvist siterer her en etnolog som inspirerte ham:

Det er et universelt språk. En etnolog som heter Dahlby, kaller det for «det tause ordet som i tidligere tider kunne forstås av alle, selv de uten leseferdighet». Det er ganske godt oppsummert, for symbolet går liksom dypere enn skriftspråket.

Symboler som kors, firkanter og sirkler finnes over hele verden og oppsto i en tid da det var umulig for mennesker å kommunisere med hverandre på lang avstand. De oppsto i en tid da vitenskapen ikke var oppfunnet, og menneskets forståelse av verden var en helt annen enn den er i dag. Men spørsmålene var på mange måter de samme. Hva er tid? Hvorfor ser verden ut til å bestå av motsetninger, som liv, død, lykke og lidelse?

«Her kommer symbolene inn. Kanskje de kunne forklare det usigelige mysteriet ved å leve på jorden? Og hvordan får vi kontroll?» sier Sundqvist.

Men de er bundet til sin tid. Menneskeheten er i endring, og det samme er vår måte å tenke på. Mens folk tidligere skar inn tegn for å prøve å forstå verden basert på seg selv og naturen, er den vitenskapelige tilnærmingen med forskning og kontrollerbare data det allment kjente i dag.

«I dag har vi veldig vanskelig for å relatere oss til betydningen av de gamle symbolene. Vi har erstattet en eldgammel begrepsverden med vitenskap. Kunst, håndverk og design inneholder symboler med fortellinger om hvem mennesket er eller hvordan menneskehetens livsvilkår er», sier Sundqvist.

Symboler og tegn var en naturlig del av menneskets hverdag, og for de som forstår kultur og symbolikk, har gamle mønstre dermed en helt annen betydning enn for uinnvidde. De var en måte å snakke på og en måte å vise sin forståelse av verden på.

«Symboler og magiske tegn var en naturlig del av folks hverdag. Det var en forlengelse av språket og ble brukt som en legemliggjørelse av spiritualitet og folketro. Ofte hadde de en beskyttende eller lykkebringende hensikt, og noen ganger ble symboler knyttet til spesielle gjenstander», sier Sundqvist.

Ad i artikkel – AdSense
AD