Det filippinske militæret planlegger å omforme øyen Thitu til et logistikksentrum for lettere å kunne patruljere og overvåke interessene sine i Sør-Kinahavet. Dette kommer i en tid der Kina igjen høyner temperaturen i det omstridte området.
Den filippinske regjeringen kunngjorde planene etter at 220 kinesiske fartøy fortøyde ved det omstridte revet Whitsun Reef den 21. mars. Båtene "lå i le for vinden", ifølge det kinesiske utenriksdepartementets talsperson Hua Chunying som kommenterte hendelsen på en pressekonferanse den 22. mars.
Filippinernes stabssjef Cirilito Sobejana sa at en del kinesiske fartøy fortsatt befinner seg ved Whitsun Reef som både Filippinene, Kina og Vietnam gjør krav på.
Den 12. mai var det 287 fartøy fra Kina som hadde trengt seg inn i den filippinske, eksklusive, økonomiske sonen (EEZ), ifølge den siste rapporten.
Sobejana sa den 10. mai i et intervju med CNN Filippinene at det filippinske militæret planlegger å gjøre om øya Thitu til et logistikksentrum og til og med sette opp høyoppløste mørkekameraer for å kunne overvåke området bedre.
Anstengte relasjoner
Thitu (også kjent som Pag-asa) ligger omkring 48 mil vest for Puerto Princesa på Filippinene og er den nest største av de naturlig formede Spratlyøyene. Det er den største av disse øyene som filippinene administrerer.
Med det nye logistikksenteret trenger den filippinske flåtens skip ikke dra hele veien til havnen i Puerto Princesa for å tanke opp og laste nye forsyninger.
Minst 10 skip fra den filippinske marinen kontrollerer landets suverenitet og overvåker det Vest-Filippinske havet, ifølge ordre fra forsvarsdepartementet, ifølge Soberjana.
Den filippinske regjeringen kaller det Vest-filippinske havet for den Østre del av Sør-Kinahavet. Det ligger innenfor filippinenes eksklusive, økonomiske sone, EEZ.
Landets forsvarsminister Delfin Lorenzana sa den 6. mai at det filippinske luftforsvaret akutt hadde behov for flere enkeltfly med tanke på den forverrede, regionale situasjonen, rapporterte det filippinske nyhetsbyrået PNA.
Lorenzana sa i en tale på Basa-flyplassen i Pampanga på Filippinene at forsvarsdepartementet vil kjøpe minst tolv enkeltfly for å styrke luftvåpenets kapasitet, rapporterer PNA.
De territorielle tvistene i Sør-Kinahavet har ført til anstrengte diplomatiske relasjoner mellom Beijing og Manila. Filippinenes president, Rodrigo Duterte, avslår vanligvis fra å konfrontere det kinesiske regimet, ettersom han forsøker å opprettholde de økonomiske relasjonene.
Han har fått mye kritikk for at han vegrer seg for å presse Kina til å følge en beslutning fra 2016 som tydeliggjør filippinenes suverene rettigheter i sin egen økonomiske sone og som kan hjelpe landet med å ta tilbake kontrollen over det omstridte området Scarborough Shoal.
Diplomatiske protester
Den 12. juni 2016 besluttet Den faste voldgiftsdomstolen i Haag at Kina ikke har "historiske rettigheter" basert på det såkalte "nine-dash line"-kartet som man refererer til. Beijing har likevel aldri godkjent domstolens vedtak.
Den 10. mai sa Duerte i en tv-tale at selv om landet hans har tatt imot covid-19-vaksiner fra Kina, så innebærer det ikke at Manila kommer til å kompromisse med Beijing når det gjelder de omstridte farvannene i det Vest-filippinske havet.
Den 3. mai brukte den filippinske utenriksministeren, Teodoro Locsin Jr., hardt språk mot Kina på sin personlige twitter-konto i protest mot de kinesiske fartøyenes "fiendtlige" handlinger på områder som filippinerne gjør krav på. Locsin ba senere om unnskyldning til sin kinesiske motpart, Wang Yi, men understreket at unnskyldningen bare var til Wang personlig.
Den 24. og 25. april gjennomførte den filippinske kystvakten øvinger rundt det omstridte Scarborough Shoal som Manila gjør krav på og som ligger innenfor den 20 mil brede økonomiske sone, EEZ. De ble konfrontert med aggressive, kinesiske kystvaktfartøy, for Beijing betrakter også Scarborough Shoal som en del av sitt territorium.
Siden Duarte tiltrådte og fram til 26. april i år, har filippinerne levert 78 offisielle diplomatiske protester til Kina, ifølge offisielle tall.