Dagligvareprisene i Storbritannia har nådd enda en ny rekord og legger til mer enn 837 pund i året til de gjennomsnittlige husholdningskostnadene, ifølge markedsanalyse-firmaet Kantar.
Prisene i supermarkedene har klatret til en inflasjonsrate på 17,5 prosent i løpet av fire uker frem til 19. mars 2023, sa Kantar; steget fra 17,1 prosent i februar. Dette markerer det høyeste nivået siden rekordene begynte i 2008 der prisene på egg, melk, sukker og ost økte raskest midt i en levekostnadskrise.
Eksperter advarte om at britiske forbrukere ville kaste vekk hundrevis av pund ekstra hvert år hvis de ikke endret handlevanene.
"Dessverre er det flere dårlige nyheter for det britiske folk som opplever den niende måneden med tosifret inflasjon på dagligvarer", sa Fraser McKevitt, Kantars leder innen detaljhandel og forbrukerinnsikt, i en uttalelse.
"Supermarkedene takler også prisveksten på dagligvarer og utkjemper en kamp for å vise verdier og for å få kundene inn gjennom dørene. Dette er en sektor med sterk konkurranse. Hvis folk ikke liker prisene i en butikk, vil de gå et annet sted. Slik kan forbrukerne i gjennomsnitt besøke tre eller flere av de 10 ledende butikkene i løpet av en hvilken som helst måned", tilføyde McKevitt.
Kantar sa at data viste at kunder i økende grad kjøper rabatterte produkter (med oppslag på supermarkedene om nedsatte priser) i et forsøk på å kutte ned på utgiftene. Salget av disse produktene har gått opp med 15,8 prosent i løpet av de siste fire ukene, sammenlignet med i fjor.
Eksperter har imidlertid merket seg at forbrukerne fremdeles "holder av noe plass i kurvene sine for merkene de kjenner og elsker."
Utenom lavpriskjedene Aldi og Lidl utgjør fremdeles merkevarer 52 prosent av markedet, og salget vokste med 7,2 prosent den siste måneden, den raskeste økningen siden februar 2021.
Matvarepriser vil roe seg de kommende månedene
Lavprisvarekjeden Lidl var det raskest økende supermarkedet med en oppgang i salg på 25,8 prosent i løpet av den 12 uker lange perioden som sluttet 19. mars 2023, mens salget til rivalen deres, Aldi, gikk opp 25,4 prosent.
Dagligvarekjeden Asdas salg økte med 7,3 prosent, rett foran både Tesco og Sainsbury's på 6,9 prosent. Morrisons opplevde også en "velkommen-tilbake-til-vekst" med en økning i salget på 0,1 prosent. Waitrose opplevde også at salget gikk opp med 2,1 prosent.
Totalt sett økte salget av dagligvarer som ble kjøpt hjem, med 8,6 prosent i løpet av 12 ukers-perioden, viste dataene.
Separate tall offentliggjort av British Retail Consortium (BRC) og markedsforsker NielsenIQ den 28. mars 2023 viste at dagligvareprisene nådde nye høyder i mars med en samlet prisvekst på 8,9 prosent; opp fra 8,4 prosent i februar.
Matvareinflasjonen akselererte til 15 prosent i mars 2023, opp fra 14,5 prosent i februar. Det er den høyeste kostnadsøkningen siden BRC begynte å registrere prisøkninger i 2005.
På grunn av dårlig innhøsting av frukt og grønnsaker i Europa og Nord Afrika og økende importavgifter drev, ifølge BRC, mangelen prisene opp ytterligere. Manglene kommer også av de økende kostnadene på energi som trengs for å dyrke mat utenom sesongen i drivhus over hele landet.
Helen Dickinson, BRC’s administrerende direktør, advarte om at selv om matvareprisene kan lette de kommende månedene når Storbritannia går inn i vekstsesongen, vil prisveksten på bredere basis forbli høy.
"Forhandlere fortsetter å arbeide hardt for å beholde prisene, særlig på nødvendighetsartikler, så lave som mulig ved å utvide prisvariasjonene og tilby avslag for sårbare grupper", sa Dickinson. "Myndighetene må også minimere kommende regulatoriske byrder fordi disse vil tjene som belastning på investeringer og vil til slutt bidra til høyere priser for konsumenter for britiske forbrukere."
Fagforening skylder på profitering
De siste tallene tegner et enda mer dystert bilde av den britiske økonomien etter at Office for National Statistics (ONS) rapporterte at Consumer Prices Index (CPI) hoppet opp til 10.4 prosent i de 12 månedene fram til februar 2023; opp fra 10,1 prosent i januar 2023.
De tallene var uten tvil skuffende for økonomer som hadde antatt at CPI ville falle til 9,9 prosent i februar.
Det gjennomsnittlige inflasjonshoppet for mat og alkoholfrie drikker steg til 18 prosent, opp fra 16,8 prosent i januar og den høyeste siden august 1977, i følge ONS-data.
ONS tilskrev inflasjonshoppet delvis til mangel på frukt og grønnsaker, så vel som høyere priser på mat og drikke på puber og restauranter. Imidlertid har den største britiske fagforeningen, Unite, plassert skylden på matvareprodusenter og -forhandlere.
"Inflasjonen øker igjen, og arbeidere fortsetter å bli slått ned av høye priser", sa generalsekretæren i Unite, Sharon Graham, i en uttalelse den 22. mars 2023. "Unites egen undersøkelse viser at det er profitt som driver inflasjonen, mens arbeidernes lønn sliter med å holde tritt."
Ifølge Unite, som for tiden presser på for høyere lønn og bedre arbeidsforhold, hadde tre av de britiske største supermarkedkjedene, Tesco, Sainsbury’s, og Asda, en samlet fortjeneste på 3,2 billioner pund i 2021 under pandemien.
"Det er ikke rart at arbeiderne strever med økende matvarepriser", sa Graham. "Det er ingen ende i sikte på levekostnads-krisen, og folk er lei av å se at pengene ikke strekker til og at budsjettet blir slankere og slankere for hver måned, mens store selskaper rasker til seg rekordoverskudd."