Beijings propaganda fortsetter å bruke millioner for å oppnå innflytelse i Vesten

En avisboks for China Daily står sammen med andre gratis dagsaviser i New York. 20. januar 2021. Foto: Chung I Ho/The Epoch Times
13. juni 2021
AD

Talerøret for Det kinesiske kommunistpartiets (KKP’s) propaganda-apparat har fortsatt å pøse ut millioner av amerikanske dollar til amerikanske publikasjoner for å spre sin innflytelse. Det viser et nytt dokument i justisdepartementet.

China Daily som er en engelsk-språklig mediekanal kontrollert av Beijings propagandaavdeling, brukte om lag 3 millioner dollar på store, vestlige utsalgssteder og forlag de siste seks månedene, ifølge et skriv (pdf) datert 24. mai.

Om lag 1,6 millioner dollar gikk med til reklame i Los Angeles Times, Foreign Policy, Financial Times og Time Magazine. En sum på ytterligere 328.898 dollar gikk til The Globe and Mail som er en kanadisk avis.

China Daily betalte også mer enn 1 million dollar, mesteparten i USA, for å få avisen trykket. Los Angeles Times, The Boston Globe, The Seattle Times, Chicago Tribune og The Houston Chronicle er blant mottakerne av pengene.

De totale kostnadene til trykking, reklame og andre utgifter beløper seg til 5,56 millioner dollar i tidsrommet 1. november 2020 - 30. april 2021 og markerer en økning på omtrent 1,1 millioner sammenliknet med et halvt år tidligere.

Den kinesiske avisen ble registrert som utenlandsk agent i henhold til «Foreign Agents Registration Act» (FARA) i 1983. Ifølge loven må de sende inn en rapport til justisdepartementet to ganger i året for å oppgi utgiftene i USA.

China Daily var også en av mange statsdrevne kinesiske medieselskaper som i fjor ble utpekt av det amerikanske utenriksdepartementet som utenriksoppdrag for KKP. Det ble krevd at de skulle registrere sine ansatte og eiendommene sine i USA.

“China Daily fortsetter å spre kinesisk propaganda over hele USA. Avisen som støttes av KKP, bør fullstendig etterforskes ved DOJ for brudd på FARA”, sa senator Marco Rubio (R-Fla.) til Epoch Times.

Beregninger fra «Center for Responsive Politics», en Washington-basert gruppe for innsyn i regjeringer, avslørte at kostnadene med å ha kinesiske utenlands-agenter i USA har steget seks gang de siste årene, fra litt over 10 millioner dollar i 2016 til nesten 64 millioner dollar i 2020.

Republikaner Jim Banks (R-Ind.) har merket seg den kinesiske aktiviteten og sier: "Chinas Daily's eneste hensikt er å dekke over Det kinesiske kommunistpartiets pågående forbrytelser."

"Alle amerikanske selskaper som støtter China Daily, har ingen rettigheter til å snakke om menneskerettigheter eller demokrati. De bør skamme seg over samarbeidet", sa han til Epoch Times.

Nå har en rekke større amerikanske utsalgssteder sluttet å reklamere for den kinesiske avisen under den økende granskingen av kinesisk propaganda.

New York Times har slettet hundretalls betalte innlegg fra sin egen nettside etter å ha avsluttet relasjonen til China Daily, ifølge The Washington Free Beacon, som var de første som rapporterte om FARA-avsløringene.

China Daily, Los Angeles Times, Foreign Policy, Financial Times, Time, The Boston Globe, The Seattle Times, Chicago Tribune og The Houston Chronicle svarte ikke på forespørsler om en kommentar til Epoch Times.

China Watch

I mange år har det kinesiske regimet brukt flere millioner dollar på bilag under tittelen "China Watch" eller "China Focus" i større vestlige aviser.

Mens China Watch bilag har ansvarfraskrivelse med liten skrift som viser at innholdet er produsert av China Daily og ikke vertsavisen, kan det likevel være misvisende for en gjennomsnittsleser, hevder det internasjonale non-profitt selskapet Reporters Without Borders (RSF) i rapporten fra 2019: "China's Pursuit of a New World Media Order."

"Den journalistiske stilen og det smakfulle oppsettet kan lett villede den travle eller uoppmerksomme leseren som stoler på den generelle kvaliteten på avisen han leser hver dag," uttalte RSF.

En avisleser med en afrikansk utgave av China Daily foran en aviskiosk i den kenyanske hovedstaden. 14. desember 2012. Foto: Tony Karumba/AFP via Getty Images

 

"Ganske behagelig lesning og godt presentert. Disse China Watch-tilskuddene er likevel trojanske hester som gjør det mulig for Beijing å snike sin propaganda inn i elitens stuer."

De kinesiske innleggene i fremtredende, vestlige medier har møtt bekymring fra internasjonale rettighetsforkjempere. London-baserte Free Tibet lanserte i fjor en kampanje som ba en rekke vestlige utsalgssteder om å slutte å selge slikt innhold.

Free Tibet ytret sin bekymring da en spesialrapport om Tibet i Los Angeles Times sitt China Watch-vedlegg i november i fjor hyllet "muligheter" som "yrkesopplæringen" i Tibet gav. Rapporten tegnet et helt annet bilde enn den masseovervåkningen Kina har gjennomført i regionen siden 1950-tallet og de militære treningssentrene som av eksperter beskrives som tvangsarbeidsleirer.

"Dette er tilsynelatende et bevisst forsøk på å hvit-male en rapport som setter søkelyset på det faktum at over 500.000 tibetanere har vært utsatt for tvangsarbeid", sa Free Tibet som svar på spesialrapporten.

KKP har også promotert sine beretninger om landets frivillige organdonasjonssystem i China Watch, til tross for bevis på at den statssanksjonerte praksisen med å høste organer fra samvittighetsfanger har fortsatt til i dag.

Slik reklame har i økende grad flyttet over til det digitale, etter mange år i papirformat, for å nå et bredere og mer målrettet publikum.

En fersk artikkel fra Foreign Policy's online China Watch kritiserer «det amerikanske systemet» for å ikke håndtere brudd på menneskerettigheter i USA. I en annen artikkel ble Kinas "Belt and Road Initiative" (BRI) fremmet som et bidrag til "Asias utvikling og globale, økonomiske gjenreising". Kritikere har hevdet at BRI har satt utviklingsland i "gjeldsfeller".

Senator Roger Wicker (R-Miss.) gjorde et forsøk på å håndtere saken om kinesisk propaganda i amerikanske nyheter i februar med et nytt lovforslag, S-319. Det nye lovforslaget vil kreve at utenlandske utsendinger tydelig må oppgi hvem som har betalt innleggene i amerikanske nyhetsmagasiner.

"Det er en kjent hemmelighet at Beijing fører en global propagandakrig i USA, og amerikanske nyhetsaviser er medskyldige", sa Wicker i en uttalelse i februar der han bemerket at han håper at "strengere opplysnings-krav for utenlandske utsendinger vil oppmuntre alle amerikanske publikasjoner til å nekte å delta i KKP’s propaganda-apparat".

Følg Eva på Twitter: @EvaSailEast

Følg Frank på Twitter: @HwaiDer

Ad i artikkel – AdSense
AD