I juni presenterte Five Eyes-alliansen flere tiltak for å hindre vestlige jagerflypiloter i å trene det kinesiske militæret. Flere eksperter på kinesisk militærstrategi hevder at det er denne hjelpen som kan avgjøre om og når Kina angriper Taiwan.
Alliansen Five Eyes Intelligence Alliance (FVEY), som består av Australia, Canada, New Zealand, Storbritannia og USA, har sendt ut en bulletin der de advarer mot Kinas forsøk på å rekruttere både aktivt og pensjonert militært personell fra Vesten for å trene dem.
– For å kompensere for egne mangler har det kinesiske militæret aktivt rekruttert vestlige talenter til å trene opp pilotene sine. De har fått hjelp av private selskaper rundt om i verden som skjuler båndene til det kinesiske militæret og tilbyr rekruttene ekstremt høye lønninger", sier Michael C. Casey, direktør for National Intelligence and Security Centre (NCSC), som representerer FVEY.
De fem landenes mottiltak omfatter kommersielle restriksjoner for Test Flying Academy of South Africa (TFASA), Beijing China Aviation Technology Co. (BCAT), Stratos og andre leverandører til det kinesiske forsvaret som benytter vestlig og NATO-personell, samt endringer av lover og regler for å forby tidligere militært personell å jobbe i Kina etter endt tjeneste.
– Det tar minst fem år å utdanne en jagerpilot. Piloten må faktisk fly resten av tjenestetiden", sier Tony Xia, kommentator og militærekspert.
Han mener at Kinas viktigste grunn til å ansette erfarne, vestlige militærpiloter er å plagiere vestlige trenings-systemer, metoder og erfaringer.
– De siste tiårene har Kinas fjerdegenerasjons jagerflypiloter knapt fått noen reell kamperfaring, sier han.
Zhang Yanting, tidligere nestkommanderende i Taiwans luftvåpen, mener at Kinas handlinger er forberedelse til en reell krig i Taiwan-stredet.
Han sier at pensjonerte piloter har kamperfaring, noe Kinas militære mangler. De kan bidra med verdifull erfaring fra virkelige kampscenarier, trusler og hvordan det kinesiske militæret bør utnytte sin styrke fullt ut.
Dessuten har alle ulik ekspertise. Noen flyr jagerfly, andre driver antiubåtkrigføring og andre igjen flyr via hangarskip.
Qi Leyi, en taiwansk militærkommentator, påpeker at det kinesiske militæret anser den praktiske operative erfaringen til pensjonerte, vestlige offiserer som veldig verdifull.
– Det er spesielt behov for folk i frontlinjen. I tillegg til å tilegne seg ekspertise, kan de også få etterretning og informasjon", sier han til Epoch Times.
Kinas rekruttering av pensjonerte piloter fra Vesten har vært kjent siden 2022. Ett tilfelle er Sør-Afrikas TFASA som ble sanksjonert av det amerikanske handelsdepartementet i juni 2023.
Rekrutteringen har skjedd gjennom tredjeparter.
TFASA nektet for å ha vært involvert i konfidensiell, militær trening og ansettelse av amerikanske og britiske statsborgere, men Daniel Duggan, en australsk statsborger og tidligere pilot i den amerikanske marinen, arbeidet for TFASA og trente kinesiske piloter i å lande på hangarskip. Duggan har innrømmet at han arbeidet sammen med en kinesisk spion, men nektet for at han visste den gang at den andre var spion. Duggan ble senere utlevert til USA.
I 2022 avslørte Storbritannia at det kinesiske militæret hadde rekruttert 30 pensjonerte piloter som var lokket av høye lønninger på 270.000 dollar i året. Rekrutteringen ble gjort gjennom tredjeparter, inkludert et flyakademi i Sør-Afrika. Pilotene har tjenestegjort i hele det britiske militæret, ikke bare ved Royal Air Force.
Kina er også på utkikk etter dyktige, franske instruktører som kan lære opp kinesiske piloter til å lande på hangarskip og lære bort NATOs luftvåpen-strategier. Ved siden av USA og Kina er Frankrike et av de få landene som har hangarskip med katapultfly.
Kina rekrutterer pensjonerte, vestlige hangarskips-piloter for å trene opp sine egne og lære av vestlig erfaring i kamptaktikk, sier Ou Si-Fu, ved Institute for National Defence and Security Research i Taiwan, til Epoch Times.
– Å lande et jagerfly på et smalt hangarskip er en svært utfordrende oppgave. Kina starter helt fra bunnen av når det gjelder kampoperasjoner, noe som gjør det nødvendig med opplæring fra vestlige land", sier han.
– Kampstrategier for hangarskip er nasjonale hemmeligheter som ingen land er villige til å lære bort til Beijing. Derfor må regimet lokke til seg pensjonerte, vestlige piloter og tilby høye lønninger.
Tony Xia sier at det praktisk talt ikke finnes noen utdanning for hangarskips-piloter i Kina, så erfaring fra Vesten er svært viktig.
– Da den amerikanske marinen observerte de kinesiske flyene ta av og lande på hangarskipene, ble de forferdet over de farlige manøvrene, sier Xia.