Den økende netthandelen fører til en rekke miljøutfordringer når det gjelder transport, emballasje, retur og overforbruk. Det viser en rapport fra det svenske miljøinstituttet (IVL).
I 2020 utarbeidet IVL-forsker Annelise de Jong en rapport om netthandel på oppdrag fra Konsumentverket i Sverige. Allerede den gang ble det slått fast at det er utfordringer når det gjelder bærekraft.
Det hevdes for eksempel at overforbruk er et stort problem på enkelte områder innen e-handel fordi mange lavprisbutikker på nettet frister med lave priser eller med å kjøpe flere produkter til en lavere pris.
I det siste har de to kinesiske netthandels-gigantene, Shein og Temu, blitt kraftig kritisert, blant annet for arbeidsforholdene og den økte risikoen for kjemikalier i produktene deres.
- Forbrukerne bør være oppmerksomme på at produkter produsert utenfor EU ikke er underlagt samme lovgivning som europeiske produkter. Når privatpersoner importerer direkte fra for eksempel Kina, kan produktene inneholde stoffer som er skadelige under bruk, men også når produktet blir avfall, sier Annelise de Jong.
Les mer
Flere titalls leger fra USA og Brasil gir støtte til et lovforslag om beskyttelse av Falun Gong-utøvere i Kina
New York City: Asiatisk mann angrep angivelig Falun Gong-utøvere i en parade i Brooklyn
Et annet aspekt ved netthandelens utfordringer er returer. Mange bestiller klær i forskjellige størrelser eller farger av samme vare og sender mange plagg i retur.
Ifølge IVL er det ikke lønnsomt for lavprisselskapene å håndtere returer. I stedet kaster de produktene. Det betyr at mye ressurser går til spille. I tillegg kastes emballasjen. Transporten frem og tilbake er helt unødvendig.
Når netthandelsbedrifter sender ut produktene sine, brukes det dessuten mye emballasje for å optimalisere transporten. I noen tilfeller er emballasjen også vanskelig å gjenbruke.