Det er mange aspekter ved det å være menneske, og samspillet med samfunnet innebærer at vi stadig blir konfronterte med en rekke ulike holdninger til livets viktige spørsmål.
Les del 5 om grådighet.
Mennesker har en biologi, og dermed oppstår en rekke behov som mat, vann, varme, husrom, klær og behovet for å skape etterkommere. Instinktet for å overleve driver mennesker på et elementært nivå. Uten mat eller vann dør du, og uten etterkommere dør arven bort fra verden.
I den tidlige kristendommen ble begrepet ”luxuria” brukt for å betegne lyst, men også rus. Lyst er, strengt tatt, ingen følelse, men gir i sitt uttrykk opphav til følelser av glede, opprømthet, nysgjerrighet og interesse. Utseende eller andre kvaliteter til en viss person kan vekke en følelse av romantisk entusiasme hos en mann eller kvinne.
Lyst kan selvsagt være positivt, men saken har to sider. Et individ som er oppslukt av lyst, kan i ekstreme tilfeller miste fatning, bli irrasjonell, uanstendig eller utvikle feilaktige inntrykk i sinnet, noe som skaper en syklus av dårlige tanker. Lyst kan forvrenge menneskers naturlige instinkter til å bli en destruktiv kraft som forgifter normale relasjoner og får dem til å misbruke de tingene menneskekroppen trenger for å overleve. Misbruk av mat blir fråtseri, misbruk av penger blir grådighet og misbruk av sex blir promiskuitet.
Den antikke gresk-romerske verden var preget av en liberal holdning til mange spørsmål.
Innen jødedommen sies det at menneskene bærer på ”yetzer hatov” (gode tilbøyeligheter) så vel som ”yetzer hara” (onde tilbøyeligheter). Blant menneskenes biologiske drifter er særlig lysten vanskelig å kontrollere.
Hos den vanlige mannen spiller lysten en stor rolle og kan gjøre karakteren hos mange mennesker dårlig og vulgær. Aldri tidligere i historien i noen kultur har lysten vært så fullstendig tilstede og vanskelig å unnvike som i dagens samfunn. Få mennesker har den åndelige styrken til å stå utenfor. Over alt finner vi disse budskapene, både i reklame og i medier.
Lyst forblinder. Det er mange fremstående personer som forsøker å fremstille seg selv som rettferdige. Med et sinn dominert av begjær, kan de bare bedømme ting ut fra kjødets kriterier. De har vanskelig for å ta til seg det genuine. En person som er fiksert på sex, kan uten etiske skrupler være beredt til å bryte samfunnets skrevne og uskrevne regler, kun for å tilfredsstille sin selviske lengsel.
I Dantes inferno skildres de lystfylte i Gehennas indre krets, der de straffes for sitt lidelsesfulle liv gjennom å drive rundt i en virvelvind i mørket. Dette symboliserer hvordan lysten driver de svake rundt; rundt i kjødets rike uten noensinne å finne ut av det. Foruten fornuften eller åndens lys er de beruset av den fysiske verdens flyktige former, pint av det uutslukkelige begjæret.
En fortelling som illustrerer faren med lyst, er den om Josef fra Haran og Potifars kone i første Mosebok. Josef er slave hos hoffmannen Potifar i Egypt der han raskt avanserer til å bli overhodet for husholdet. Potifars kone, Zuleikha, legger merke til slaven Josef fordi han i hennes øyne er "en behagelig og begunstiget person". Zuleikha selv beskrives som vakker å se på. Hun ber snart om at Josef skal holde henne med selskap på soverommet, noe Josef avviser. Til sist tvinger Zuleika seg på Josef. Da springer han ut av huset i stedet for å misbruke sin husbonds tillit og begå en umoralsk handling. Fylt med skam og tanken på at hun hver dag heretter må se slaven som avviste henne, anklager Potifars kone Josef for å ha forsøkt å voldta henne. Josef ble deretter fengslet på falsk grunnlag.
Lærdommen er at lysten som er mild og behagelig i det ene øyeblikket, like godt kan bli til bitterhet og hat i det neste. Og ofte kan det være akkurat den som er raskest til å anklage andre for en bestemt oppførsel, som selv bærer skylden.
Mennesket bør opprettholde et harmonisk liv. Det gjelder selvsagt også de naturlige, biologiske prosessene i samspillet mellom mann og kvinne. Hvis det ikke var en sterk følelse av tiltrekning, ville de ikke heller hatt motivasjon til å sette barn til verden. Dette hadde betydd slutten på menneskeheten.
Den antikke gresk-romerske verden var preget av en liberal holdning i mange spørsmål, noe talsmenn for visse liberale trender i Vesten i dag gjerne fremhever til støtte for sine argumenter. De sivilisasjonene falt imidlertid, og den kristne kirken som tok over deres plass, ble en militant antihedonistisk kraft som holdt sitt grep over Vesten helt fram til 1900-tallet. Da ble det satt spørsmålstegn ved mange av de "gamle ideene".
Et velutviklet samfunn begrenser uttrykket av enkelte saker i det offentlige rom. Psykoanalytisk teori refererer ofte om "sublimering" som henviser til tendensen hos individer til å forvandle den menneskelige kjønnsdriften til ulike, "sosialt konstruktive" formål, som kunstnerisk, kulturell, sportslig og så videre og den rollen den spiller i sivilisasjonens framgang. Energi er begrenset, så sublimeringen innebærer å bevare og omdirigere menneskets seksuelle energi til andre formål. Innen jødedommen snakker man på samme måte om at sublimering av de primitive dyreinstinktene er en essensiell oppgave i livet der mennesket bør strebe etter å forvandle sitt sanselige begjær til en streben etter en høyere, åndelig tilstand.
Fortsettelse følger neste uke med temaet fråtseri.
Kontakt gjerne skribenten: [email protected]