Den utnevnte handelssjefen i EU lover tøffe tiltak mot Kinas overkapasitet på eksportvarer.
Under en høring i parlamentet den 4. november kalte Maros Sefcovic Kina for EUs mest utfordrende handelspartner. Maros Sefcovic er født i Slovakia og utnevnt som EU-kommissær for handel.
«EU er ikke interessert i en handelskrig», sa Sefcovic og påpekte at Kinas problemer omfatter overkapasitet, subsidier og ulike konkurransevilkår. «Vi ønsker å balansere forholdet vårt til Kina på områder der vi føler at det ikke er rettferdig.
«Vi vil med all vår kraft takle overkapasiteten som Kina skaper og som truer industrien vår i Europa.»
Den 4. oktober vedtok EU å innføre høye tollsatser på elbiler produsert i Kina. Dette er det mest profilerte handels-tiltaket mot landet på mer enn ti år.
Undersøkelsen som førte til beslutningen, viste at verdikjeden for batterielektriske kjøretøy (BEV) i Kina mottar urettferdige subsidieringer. Det utgjør en økonomisk trussel mot BEV-produsenter i EU, ifølge en uttalelse fra EU-kommisjonen den 29. oktober.
I henhold til de nye tollsatsene som trådte i kraft 1. november, er de utvalgte kinesiske eksporterende produsentene SAIC, Geely og BYD underlagt en utlignings-toll på henholdsvis 17 prosent, 18,8 prosent og 35,3 prosent.
Andre samarbeidende selskaper er underlagt en forpliktelse på 20,7 prosent. Tesla ble pålagt en forpliktelse på 7,8 prosent etter en validert anmodning om personlig evaluering. Selskaper som ikke samarbeider, pålegges en avgift på 35,3 prosent.
Les mer
Avokado. En sunn godbit
Mening: Jan Blomgren: Et nødrop fra industrien i Europa
Avgjørelsen bringer EU på linje med USA og Canada fordi USAs president, Joe Biden, i mai innførte 100 prosent toll på elbiler som kommer fra Kina; en firedobler av den tidligere tollen på 25 prosent. Canada har også vedtatt et lignende tiltak.
Som svar på EUs utspill, benektet Kinas kommunistiske regime beskyldningene og kalte tollsatsene «handelsproteksjonisme».
«[Å heve tollsatsene] vil bare ryste og hindre tilliten og besluttsomheten til kinesiske selskaper når det gjelder investeringer og samarbeid i Europa», uttalte Kinas handelsdepartement. «Kina vil iverksette alle tiltak for å beskytte kinesiske bedrifters interesser», uttalte de videre.
Kinas handelsdepartementet har sendt inn klage til verdens største handelsorganisasjon på EUs tolløkning på elektriske kjøretøy.
Kommisjonens forhandlere fortsetter diskusjonene med sine kinesiske motparter om minstepris-forpliktelser for importerte biler.
«Det som er veldig viktig for oss, er at selv om man går for prisforpliktelser, må de være like effektive og håndhevbare som importtollen vi har innført. Dette er helt avgjørende for oss», sier Sefcovic, som også vil fungere som kommissær for økonomisk sikkerhet, i påvente av godkjenning i en avstemning blant medlemmene av EU-parlamentet senere denne måneden.
Sefcovic har vært kommissær med ulike porteføljer siden 2009 og er en av 26 kommissærer som er nominert av EUs toppsjef, Ursula von der Leyen. Han deltar i høringer i EU-parlamentet denne uken, men også i forrige uke. Den neste kommisjonen vil starte arbeidet etter å ha fått parlamentets godkjenning.