Å forby mobiltelefoner på skolen hjelper elevene å være «fokuserte og positive» i klasserommet, ifølge en kjent psykolog

Nylig forskning kaster lys over bilderedigering på sosiale medier som fører til flere unødvendige konsultasjoner innen plastisk kirurgi. Foto: Shutterstock
4. september 2022
AD

En av Australias mest profilerte psykologer har støttet tiltaket for å begrense bruken av mobiltelefoner på skolen. Han sier det kan gjenopprette elevers fokus og fremme et bedre klassemiljø.

Michael Carr-Gregg som er ungdoms- og barnepsykolog og forfatter av 14 bøker, sa i en mail til Epoch Times at elever og klasser vil dra fordel av å måtte "slå av mobilene og oppbevare dem sikkert i et skap fra begynnelsen av skoledagen til klokken ringer ut for siste gang".

De eneste unntaket bør være hvis en elev må bruke telefonen i forhold til egen helse eller der læreren ber elevene ta mobilene med inn i klasserommet til en spesiell aktivitet.

Foreldre og foresatte kan nå barna sine ved å kontakte skolen i tilfelle en nødssituasjon, la han til.

"Alle andre ganger bør mobilen være innelåst i skapet", sa Carr-Gregg.

"Det skolene som har brukt denne tilnærmingsmåten har opplevd og erfart, er at det fjerner en hovedkilde til distraksjon fra klasserommet slik at lærerne kan undervise og elevene kan lære i et mer fokusert, positivt og støttende miljø."

Carr-Gregg er representant for de britiske myndighetene i styret for “Board of the Australian Children’s Television Foundation”, en akkreditert trener for “Mental Health First Aid Australia” og ambassadør for Smiling MindNoen av de bestselgende bøkene hans om å være forelder er “Surviving Adolescents”, “The Princess Bitchface Syndrome”, “Beyond Cyberbullying” og “When to Really Worry”.

Opplevde positive resultater

Kommentaren kommer etter at en australsk videregående skole opplevde en 90 prosents reduksjon i problemer knyttet til oppførsel, som for eksempel mobbing, kun åtte uker etter at de hadde innført et strengt forbud mot mobiltelefoner.

Fra slutten av april 2022 fikk elevene i videregående skole hver sin telefonveske til å legge mobilene i, og veskene ble lagt inn i det låste skapet så lenge skoledagen varte. Rektor David Rule uttalte i skolens nyhetsbrev at elevene "er mer aktive i friminuttet med mye håndball og basketball."

"På biblioteket ser jeg kortspill, brettspill, men også elevgrupper som sitter i ring og snakker med hverandre."

I mellomtiden bemerket rektor Glen Sawle ved «Wauchope Public School» som var den første skolen i Australia som prøvde lås-inn-mobil-teknologien i 2019, at elevene er mindre distrahert av sosiale medier i løpet av dagen.

Carr-Gregg fortalte til Epoch Times at vi nå har kunnskap om at unødig bruk av sosiale medier påvirker unge menneskers psykiske helse negativt.

"Studier har funnet at bruk av sosiale medier i mer enn tre timer per dag predikerte dårlig mental helse og dårlig trivsel blant tenåringene. Andre studier har også observert sammenhenger mellom høye nivåer på bruk av sosiale media og symptomer på depresjon og angst."

Mobilbruk reduserer produktiviteten

Kliniske eksperter har også advart om at «multitasking» på mobiler samtidig på ulike enheter og frem og tilbake mellom mobiler og andre oppgaver, kan hindre vår evne til å tenke.

Et studium fra Stanford i 2009 viste at tunge «multitaskere» er mer utsatt for forstyrrelser av irrelevant stimuli fra miljøet rundt og fra irrelevante ting i hukommelsen. Dette fører til at de skårer dårligere på en test på evnen til å kunne skifte mellom oppgaver, sannsynligvis forårsaket av redusert kapasitet til å filtrere ut forstyrrelser, fant forskere ut.

Klinisk nevrolog ved «Child Mind Institute», Matthew Cruger, sa i et intervju i 2021 at "når de til enhver tid har mange kilder til teknologi for hånden og tilgjengelig, er det nesten en garanti for reduksjon i ytelse og produktivitet."

"Barn vil begynne på en oppgave, prøve å få oppgaven gjort, men ikke ta den tiden som trengs for å finne ut hvordan de best kan løse oppgaven", tilføyde han og la til at folk som mangler en disiplinert rutine for tenkning og læring, vil ha større vanskeligheter med å forbedre ytelsen sin.

Samtidig avslører en studie publisert i «Frontiers in Psychology» i 2021 at konstante forstyrrelser av mobiler vekker negative psykologiske reaksjoner og slik undergraver brukerens psykologiske velvære.

Ifølge en undersøkelse fra 2021 av review.org bruker den australske «generasjon Z» (født 1997-2012) omtrent 7,3 timer per dag foran en skjerm. Dette er høyere enn den gjennomsnittlige tiden australiere bruker på mobilen sin, som er 5,5 timer per dag. Dette tilsvarer 16,6 år av levetiden.

Ad i artikkel – AdSense
AD