Ungdom lytter mer til influensere på nettet enn på nyhetskanalene

Ikonet til Snapchat-appen på en telefon. Den 3. august 2017. Foto:Thomas White/Reuters
25. juni 2023
AD

Influensere og kjendiser er nå de dominerende kildene til nyheter blant brukere av apper som Snapchat og TikTok som er populære blant de unge og har overtatt for mainstream nyhetskilder, ifølge en ny rapport fra det britisk-baserte «Reuters Institute for the Study of Journalistikk».

"Mens mainstream-journalister ofte fører samtalene i nyhetsbildet på Twitter og Facebook, sliter de med å få oppmerksomhet i nyere nettverk som Instagram, Snapchat og TikTok. Der er personligheter, influensere og vanlige mennesker ofte mer fremtredende, selv når det er diskusjoner rundt nyheter", ifølge Reuters Institutes Digital News Report 2023 (pdf) publisert den 13. juni. I følge SEO-plattformen Backlinko når Snapchat ut til mer enn 75 prosent av GenZ og tusenårsbefolkningen i USA, mens 37,3 prosent av GenZ-amerikanere bruker TikTok minst en gang i måneden.

På TikTok fikk 55 prosent av brukerne nyheter fra influensere og kjendiser, mens bare 33 prosent fra mainstream-nyheter. På Snapchat utgjorde dette 55 til 36 prosent. På Instagram var andelen 52 til 42 prosent.

På Twitter fikk 55 prosent av brukerne nyhetene fra mainstream-kanaler, etterfulgt av 43 prosent fra influensere eller kjendiser. På Facebook lå disse tallene på 43 prosent og 38 prosent. Rapporten er basert på en global undersøkelse utført i januar–februar 2023 blant mer enn 92.000 personer fra 46 nasjoner.

At influensere i sosiale medier har blitt en betydelig kilde til nyheter og nyhetsanalyser, har vært en trend mange eksperter har merket seg de siste årene.

Under rettssaken mellom Hollywood-kjendisene Johnny Depp og ekskonen Amber Heard, fikk en rekke influencere fra Instagram og YouTube millioner av visninger som dekket rettssaken. «Mainstream media tapte Depp-Heard-rettssaken, mens livsstils-influenserne vant som rettsaks-korrespondenter», het det i overskriften til en artikkel fra NYMag i juni 2022.

Kryptobørsen FTX sitt sammenbrudd i fjor satte også sosiale medie-influensere i søkelyset. «Influensere overgår tradisjonelle medier når det gjelder dekning av FTX-implosjon», het det i overskriften til en artikkel i Washington Post den 5. januar.

Noen tolker dette skiftet i nyhetsforbruket som et resultat av en økende mangel på tillit til vanlige mediekilder.

"Twitter har brutt omtrent hver eneste del av denne FTX-historien ved hjelp av blockchain-analyser, mens NYT skriver forkortet krim. Det føles som et vendepunkt for borgerjournalistikken og tap av tillit til MSM», sa Brian Armstrong, administrerende direktør i Coinbase, i en tweet den 6. november 2022.

En Pew Research-undersøkelse publisert i oktober i fjor viste at den yngre generasjonen amerikanere nå sannsynligvis stoler like mye på nyheter i sosiale medier som nyheter fra nasjonale nyhetskanaler.

Blant amerikanere i alderen 50–64 år sa 62 prosent at de hadde «noe eller mye tillit» til informasjonen de får fra nasjonale nyhetsmedier. Bare 25 prosent sa det samme om sosiale medier. Når det gjaldt amerikanere i alderen 18-29, var disse tallene på 56 og 50 prosent.

Professor Rasmus Kleis Nielsen, direktør ved Reuters Institute, snakket om skiftende preferanser til nyere generasjoners nyhetsforbrukere og påpekte at «de som ble født på 1980-tallet, foretrakk ikke plutselig fasttelefoner fremfor mobiltelefoner da de ble foreldre eller kjøpte seg hus. De som ble født på 1960-tallet, vendte heller ikke tilbake til svart-hvitt-TV’en da de ble middelaldrende.» På samme måte «er det ingen rimelig grunn til å forvente at de som er født på 2000-tallet plutselig vil foretrekke gammeldagse nettsteder og heller ikke kringkasting og trykk, bare fordi de blir eldre.

Sikkerhetstrussel

Veksten av apper i sosiale medier, som en pålitelig kilde til nyheter blant den yngre generasjonen amerikanere, kan bli en utfordring for sikkerheten i USA fordi noen av appene har bånd til Kina.

For eksempel er TikTok en kinesisk eid app. I en tale i desember advarte FBI-direktør Christopher Wray at «TikToks morselskap (Bytedance) er kontrollert av den kinesiske regjeringen og at det gir dem potensiale til å utnytte appen på måter som jeg tror bør bekymre oss.»

Han påpekte at appen gir KKP makt til å kontrollere anbefalingsalgoritmen som lar dem «manipulere innhold, og hvis de vil, bruke dem til påvirkningskampanjer».

"De har også muligheten til å få tilgang via programvaren gjennom enheter ... Det er millioner av enheter, og dette gir dem muligheten til å engasjere seg i ulike typer ondsinnet cyberaktivitet via dem", sa han.

I et EpochTV-intervju i fjor advarte Casey Fleming, cybersikkerhetsekspert og administrerende direktør i det strategiske rådgivningsfirmaet BlackOps Partners, også om at utenlands-kontrollerte mobil-apper utgjør en sikkerhetstrussel for Amerika.

"Vi må gjøre regning med at hver og en av disse appene kommer fra Kina, Russland eller andre erklærte motstandere av USA, og vi må regne med at disse appene brukes som våpen mot oss", sa han.

Ad i artikkel – AdSense
AD