I Kinas siste tiltak for å stimulere økonomien kunngjorde Beijing en direkte tildeling av 300 milliarder yuan (ca. 41,4 milliarder dollar), i ultra-langsiktige statsobligasjoner til lokale myndigheter, for å støtte oppgraderinger av utstyr og innbytteprosjekter for forbruksvarer.
Analytikere påpekte at med tilbaketrekning av utenlandsk kapital, overkapasitet i produksjonen, svak innenlandsk etterspørsel og et nedjustert privat forbruk, vil pengene fra obligasjonene som myndighetene har investert ha begrenset effekt og kan bli underslått av lokale tjenestemenn.
Det kinesiske kommunistpartiets (KKP) nasjonale utviklings- og reformkommisjon (NDRC) samt finansdepartementet kunngjorde tiltaket den 25. juli og uttalte at bevilgningen er ment å "trappe opp støtten til en storskala oppgradering av utstyr og innbytte av gamle forbruksvarer".
Myndighetene uttalte at rundt 150 milliarder yuan (ca. 20,7 milliarder dollar) av ultra-langsiktige spesialobligasjoner vil bli direkte allokert til lokale myndigheter for å "uavhengig implementere gammel-for-nytt-politikken for forbruksvarer". I den offisielle kunngjøringen heter det også at ytterligere 150 milliarder yuan (ca. 20,7 milliarder dollar) fra obligasjonene vil bli fordelt til å støtte oppgraderinger av bedriftsutstyr, samtidig som det tidligere kravet om "totale prosjektinvesteringer på ikke mindre enn 100 millioner yuan" fjernes.
Zhao Chenxin, visedirektør i NDRC, sa på en pressekonferanse at midlene vil være fordelt innen utgangen av august.
Subsidier vil ikke ha særlig effekt
Hsieh Chin-ho, styreleder i Taiwans Wealth Magazine, sa til den kinesiske utgaven av Epoch Times at 300 milliarder yuan ikke er et stort beløp, "gitt at Kinas innenlandske etterspørsel er veldig svak, e-handel har forårsaket en stor komprimering av fysiske butikker, ... eiendomsboblen har sprukket og folk er redd for å bruke penger."
"Nå har utviklingen for mange avanserte forbruksvarer åpenbart gått ned", sier han.
"Den innenlandske etterspørselen er svak og 300 milliarder yuan er et svært lite beløp. Kjerneproblemet med eiendomsboblen er ikke løst."
Hsieh bemerket at Kinas økonomi tidligere kunne utvikle seg raskt på grunn av utenlandske investeringer, "hvorav en stor del var taiwanske forretningsmenns kontinuerlige investeringer og utsending av talenter til Kina".
"Nå flytter taiwanske forretningsmenn pengene sine ut og alle forlater Kina", sier han. "Forholdet mellom Taiwan og Kina er mer anspent, inkludert de 22 artiklene [KKPs "anti-Taiwansk uavhengighets"-lov] som nylig ble vedtatt, noe som vil fremskynde taiwanske forretningsmenns flukt fra Kina. Ikke bare er det [mindre] kapital inn til Kina, men kapitalflukten ut er konstant."
Han spår at den kinesiske økonomien vil møte større vanskeligheter i fremtiden.
KKP understreket i kunngjøringen at midlene som bevilges direkte til lokale myndigheter "ikke må brukes til å balansere lokale budsjetter eller tilbakebetale gjeld til lokale myndigheter," men brukes til spesifiserte formål og at "ulovlige og irregulære handlinger som underslag, bedrageri og subsidiesvindel" må forhindres på det strengeste.
Hsieh påpekte imidlertid at lokale myndigheter på alle nivå i Kina ikke er transparente, noe som gjør korrupsjon mulig.
"Lokale myndigheter pleide å selge landområder som sine finansielle ressurser," sa han. "Nå som de økonomiske ressursene er avskåret, vet man ikke om de 300 milliardene yuan vil bli slukt av dem etter at de er fordelt."
Xu Xingfeng, en tjenestemann fra avdelingen for forbrukerfremming i KKPs handelsdepartement, sa på en pressekonferanse den 25. juli at Kinas innenlandske forbruk var under "større press" i første halvår i år. Men, han hevdet at hvis de "fire pilarene" i forbruket - biler, hvitevarer, husholdningsvarer og catering - kunne stabiliseres, ville forbruket også kunne bli stabilt.
Om innbyttesubsidien for biler, sa han: "For individuelle forbrukere som skroter sine gamle biler og kjøper nye, vil subsidiestandarden økes fra 10 000 yuan [1379 dollar] per bil for nye elektroniske biler til 20 000 yuan [2758 dollar], og for bensinbiler økes den fra 7000 yuan [965 dollar] til 15 000 yuan [2069 dollar]. Kjøpere av enkelte husholdningsapparater som fjernsyn, klimaanlegg og datamaskiner vil motta subsidier tilsvarende 15 til 20 prosent av salgsprisen, men subsidien per vare vil ikke overstige 2000 yuan [ca. 276 dollar]."
Xu Zhen, en ledende kinesisk kapitalmarkedsanalytiker, sier til Epoch Times at KKP innfører lignende stimuleringstiltak hvert år, men at den økonomiske effekten av disse tiltakene er begrenset.
"Når det gjelder hvitevarer, ble retningslinjene for å erstatte gamle med nye faktisk innført fra 2008 til 2012," sier han. "Den gang var subsidiene på 13 prosent, og nå er de på mellom 15 og 20 prosent, noe som ikke er en stor økning. For nye elbiler var subsidiene for kjøp av kjøretøy 12 600 yuan [1 738 dollar] per kjøretøy før 2022, og nå er den 20 000 yuan [2 758 dollar]. Økningen er ikke betydelig, og jeg tror ikke den vil ha noen stor effekt."
Xu Zhen sa at forbrukeradferden har endret seg kraftig og at forbruket er i ferd med å gå ned under den generelle økonomiske nedturen.
"Folk må nå redusere forbruket sitt etter å ha opplevd nedstengningene under covid-19, den fortsatte økonomiske nedgangen og arbeidsledigheten", sier han. "Bak fenomenet med å 'legge seg flat' ligger folks manglende tillit til fremtiden, samfunnet og til og med regjeringen. Dette er faktisk en krise for KKP-regimet."
Fenomenet "å legge seg flat" beskriver en bevegelse blant kinesere, særlig yngre, som gjør passiv motstand ved å avvise samfunnets press om å overarbeide eller overprestere og gjør bare et minimum for å overleve.
Ning Haizhong og Luo Ya bidro til denne rapporten.