Flere av de nåværende ansatte i New York Times har tidligere vært ansatte i avisen China Daily som er kontrollert av Det kinesiske kommunistpartiet (KKP). China Daily har de siste årene betalt media i USA millioner av dollar for å publisere deres stats-godkjente artikler, med andre ord artikler som er godkjent av KKP.
Her er navnet på noen av de nåværende ansatte i New York Times som tidligere har arbeidet for kinesiske, statsdrevne medier: Jonah Kessel, filmdirektør ved Times, Diarmuid McDermott, nåværende stabsredaktør og designer ved avisen, og kulturreporteren med ansvar for Europa, Alex Marshall. The National Pulse avslørte dette nylig.
I en Twitter-melding som nå er slettet, skrev Kessel at å arbeide for KKP kan ha noen “fordeler”. Han jobbet som China Dailys kreative direktør fra juli 2009 til november 2010. Han nevnte også i meldingen at han ble “psyket opp” for å kunne begynne i stillingen, som inkluderte å “re-designe” propaganda-delen av KKP.
Han har i flere innlegg avslørt at han “arbeidet for” og “ble betalt av” kinesisk, statlig media.
“Du vet at du arbeider for PRC [Folkerepublikken Kina] når det første ordet som dukker opp i hodet når du skal beskrive arbeidsplassen din, er harmoniske #kina”, skrev Kessel i en Twitter-melding i november 2009.
I følge McDermotts LinkedIn-profil og personlige webside arbeidet han som redaktør og designer for China Daily i en Hong Kong-basert avdeling i åtte år, fra november 2012 til november 2020. Han fikk den samme rollen i New York Times i fjor, men har fortsatt sin base i Hong Kong.
McDermott fornyet China Dailys “Asia Weekly”-publikasjon. I følge profilen hans innebar det “redigering, omskriving av rå-materiell, lage layout og grafikk, finne nye kilder og bilder til artikler, samt utvikle og vedlikeholde tilstedeværelsen på nettet på flere plattformer og legge ut artikler for utgivere på tvers av regionen.”
Marshall ble i følge opplysningene ansatt av China Daily som redaktør mellom 2003 og 2004. Epoch Times NY har henvendt seg til New York Times for å få en kommentar.
I flere år har New York Times ønsket å ekspandere i det kinesiske markedet og har mottatt millioner i annonse-inntekter fra kinesiske, statseide medie-selskaper.
Kildemateriell fra USA’s justisdepartement i fjor viser at China Daily betalte nesten 19 millioner dollar til USA’s medie-selskaper for reklame- og trykkeutgifter de siste fire årene.
Betalte artikler med en pro-Beijing-agenda ble produsert av China Daily for deretter å bli publisert i flere aviser, som The Washington Post og Wall Street Journal.
Den KKP-kontrollerte nyhetskanalen China Daily betalte også New York Times $50.000 for reklame, viser en dokumentasjon fra justisdepartementet.