Tvisten mellom EU og Kina sendes til WTO

Det er her handelskonflikten mellom EU og Kina vil bli løst. Verdens handelsorganisasjons hovedkvarter i Genève, Sveits. Foto: Fabrice Coffrini/AFP via Getty Images
20. oktober 2024
AD

EU klager Kina inn for Verdens handelsorganisasjon (WTO) etter en eskalerende konflikt om tollavgifter. Brussel mener at Kina bruker handelspolitiske forsvarsinstrumenter og svarer med subsidieundersøkelser.

EU har levert inn en formell klage til Verdens handelsorganisasjon (WTO) angående det kinesiske regimets beslutning om å undersøke subsidier på meieriprodukter importert fra Europa.

Dette ble kunngjort av EU-kommisjonen. Det er første gang en slik undersøkelse har blitt påklaget på første trinn.

- Det er en reaksjon på de handelspolitiske forsvarsinstrumentene, basert på vage påstander med utilstrekkelige bevis, som Kina har tatt i bruk i løpet av kort tid», sier kommisjonen i en uttalelse.

Den 21. august kunngjorde Kinas handelsdepartement at de ville undersøke europeiske subsidier til melke- og osteprodusenter.

De spesifikke produktene omfatter melk og fløte med et fettinnhold på over 10 % og flere typer ost.

Syv av subsidiene som skal granskes av departementet, kommer fra EUs felles landbrukspolitikk (CAP) og tretten fra nasjonale myndigheter i Belgia, Finland, Irland, Italia, Kroatia, Romania, Tsjekkia og Østerrike.

Granskningen ble kunngjort bare én dag etter at Brussel offentliggjorde sin beslutning om å innføre straffetoll på opptil 36,6 prosent på elbiler produsert i Kina. Dette kommer på toppen av de 10 % som allerede betales på import til EU.

Granskningen som kan føre til eksport-toll på meieriprodukter til Kina, blir sett på som et svar på EUs økte tollsats på elbiler. Dette har skapt bekymring for en fullskala handelskrig mellom Kina og EU.

Kina har allerede klaget forslagene inn for WTO og satte i gang lignende antisubsidie-undersøkelser av svinekjøtt og konjakk da EU-kommisjonen begynte å undersøke Beijings statssubsidierte elbilindustri i fjor.


Les mer

Kina: Lang liste over savnede tenåringer. Tvungen organhøsting mistenkes

Den 15 år gamle Xie Changyang ble meldt savnet den 2. juni 2022. Nesten et år senere sa politiet at tenåringens kropp var funnet, minus hode, lemmer og begge nyrer. Dette er et foto av tenåringen på farens varebil med en appell om å få sannheten frem i lyset. Foto: Renminbao/videoskjermbilde

Russland foretar razziaer hos Falun Gong-utøvere i en tid med tettere bånd til Kina

Falun Gong-utøvere har samlet seg på plassen foran stasjonen Finlyandsky i Saint Petersburg i Russland den 20. juli 2013 for å minnes utøvere som har blitt forfulgt til døde i Kina. Foto: Irina Oshirova/Epoch Times


En artikkel i den statlige kinesiske avisen, Global Times, antyder at ytterligere gjengjeldelse mot EUs forslag om målrettede tollsatser på store bensinbiler kan være på trappene.

Kinesiske myndigheter har diskutert en «økning i import-avgifter på fossildrevne biler med store forbrenningsmotorer» i et møte med bilprodusenter og bransjeforeninger, ifølge handelsdepartementet.

EUs handelskommissær, Valdis Dombrovskis, ba under et møte med sin kinesiske kollega, Wang Wentao, om at granskningen av svinekjøtt, meieriprodukter og konjakk måtte «stoppes».

- EU vil gjøre sitt ytterste for å forsvare sine industriers interesser, sa han til Wang i Brussel.

EU sendte sin anmodning om samtaler den 23. september, som et første skritt i WTOs tvisteløsningsprosedyre. Senere samme dag sa Beijing at de hadde mottatt forespørselen om samtaler, men forsvarte sin beslutning om å iverksette undersøkelser av EU-produkter.

Wangs besøk i Europa sammenfaller med at EUs medlemsland snart skal stemme over forslagene. Innføringen av nye tollsatser kan bli avvist dersom et kvalifisert flertall av 15 medlemsland, som representerer rundt 65 % av EUs befolkning, stemmer imot.

Under et møte med representanter for kinesiske og europeiske elbilprodusenter i september lovet Wang å holde ut «til siste slutt».

Eksperter oppfordrer EU til å holde fast ved sin posisjon. De påpeker at EU har en fordel i forhold til Beijing på grunn av Kinas avhengighet av det europeiske markedet, de markedspolitiske utfordringene i USA og landets stagnerende økonomi.

«Tollsatser eller ikke, Kina har et desperat behov for at Europa forblir åpent for Kinas eksport», skriver Noah Barkin, Europa og Kina-ekspert ved German Marshall Fund i en rapport den 16. september.

«EU må stå på sitt, ikke av hensyn til en ny amerikansk regjering, men av hensyn til sin egen geopolitiske troverdighet og industrielle fremtid.»

Tidslinje: Striden mellom EU og Kina

20. august: Brussel kunngjør straffetoll på nesten 37 % på kinesiske elbiler.

21. august: Kinas handelsdepartement kunngjør at de innleder undersøkelser av subsidier på europeiske meieriprodukter.

23. september: EUs handelskommissær ber Kina om å «umiddelbart avslutte» granskningene. EU sender en anmodning om samtaler til WTO, og Beijing svarer samme dag at beslutningen ble tatt «i samsvar med kinesisk lov og på anmodning fra innenlandske industrier», og at «Kina har et ansvar for å ivareta de innenlandske industrienes legitime krav, rettigheter og interesser».

4. oktober: EUs medlemsland stemmer over økningene, som vil gjelde i fem år.

Resultat av avstemningen den 4. oktober:

Det ble flertall i EU for toll på opptil 45 prosent på elbiler produsert i Kina. 12 land avsto fra å stemme. Forhandlingene med Kina fortsetter likevel. Hvis EU blir enig med Kina, kan tollen som skal innføres, droppes.

Det ble flertall i EU for toll på opptil 45 prosent på elbiler produsert i Kina.

Ad i artikkel – AdSense
AD