Tomme containere hoper seg opp i kinesiske havner fordi Kinas eksport stadig avtar

Containere i en havn i Nanjing i Jiangsu-provinsen i det østlige Kina. 27. oktober 2022. Foto: Chinatopix via AP
Av
2. april 2023
AD

Tomme containere brukt til eksport, har hopet seg opp i Shanghai, Ningbo, Guangdong og i andre store, kinesiske havner siden desember 2022 fordi Kinas utenrikshandel stadig avtar.

De siste dataene fra ContainerxChange, en global container-handelsplattform, viser at i uke 6 i 2023 (5. - 11. februar) var indeksen for container-tilgjengelighet (CAx), med 40 fots containere, for Shanghai havn 0,64 og har holdt seg over 0,6 i 11 uker sammenhengende.

En CAx høyere enn 0,5 indikerer at havnen har et overskudd av containere, mens en CAx mindre enn 0,5 indikerer mangel.

Epoch Times Photo
Luftfoto av skipscontainere som står stablet opp ved Yangshan Deepwater havn i Shanghai, Kina. 19. mai 2021. Foto: Shen Chunchen/VCG via Getty Images

Flere kinesiske medier har nylig avslørt at det er mer enn fire lag med tomme containere stablet oppå hverandre ved den tredje containerterminalen i Beilun i Ningbo. Tomme containere er stablet opp til seks eller syv etasjer høye ved ulike terminaler i Waigaoqiao havneområde i Shanghai havn.

Arbeidere ved Shanghai havn uttalte til media at de tomme containerne har hopet seg opp og ruver åtte etasjer i høyden. Det er også et stort antall tomme containere i «Yangshan Deepwater Port Area». Yantian havn i Guangdong har for tiden det høyeste antall tomme containere siden åpningen av havnen for 29 år siden, med stabler på opp til syv containere.

Utenlandsk frakt faller med mer enn halvparten

En mann med pseudonymet Zhao Mingli fortalte at han tidligere hadde drevet med utenrikshandel i megabyen Shenzhen i Sør-Kina, men måtte bytte yrke og var nå gått over til eiendomssanering. Han fortalte til Epoch Times at det før var vanskelig å finne en tom container i Yantian havn, men nå står de stablet opp, som fjell. "Dette er et dårlig år for utenrikshandelen. Tomme containere returnerer tilbake til Kina fra hele verden."

Sun Xiaoning som jobber i et logistikkselskap i Foshan i Guangdong-provinsen, fortalte nylig til Epoch Times at mange innenlandske selskaper har lagt ned. Selskapet hans transporterer bare én container i måneden, og transportkapasiteten er redusert med 50 prosent.

Cargo containers
Lastecontainere stablet i en havn i Lianyungang i Kinas østlige Jiangsu-provins den 9. mai 2022. Foto: STR/AFP via Getty Images

Ma Yilin (pseudonym) som driver en kinesisk containerlager-bedrift i New Jersey, sa til Epoch Times: "De jeg kjenner i min bransje, pleide å ha fulle lagre. Nå er de alle tomme, og det er ingen fraktcontainere med varer». En av dem som drev med shipping mellom Kina og USA, «sendte normalt 100 containere i måneden, men nå har det sunket til under 50.»

Chen Ziyan har drevet med varetransport til USA fra Guangdong i over 20 år.

"I gode tider sendte jeg 15 containere i måneden, men nå sender jeg kun en eller to containere i måneden", sa han og la til at han for tiden bruker sparepengene sine for å holde bedriften i gang.

Ifølge data fra «China Port Container Network», har «China Containerized Freight Index» fortsatt å synke alle steder i løpet av de tre månedene siden desember, og den sammensatte indeksen har sunket med 19,3 prosent, 11,2 prosent og 8,5 prosent fra måned til måned. Innvirkning på andre næringer

Innvirkning på andre næringer

Ettersom volumet av containertransporten har gått ned, har transportprisen gått tilsvarende ned, og dette har redusert fortjenesten til de nedover i transportkjeden, inkludert bedriftseiere innen transport og containerbilsjåfører.

Trucks transport shipping containers
Lastebiler frakter containere ved et verft i Qingdao i det østlige Kina. Arkivbilde 25. september 2020. Foto: Chinatopix Via AP

«Truck Home», kinesisk-nettbasert media, rapporterte tidlig i mars at volumet av lastebiltransport av skipscontainere i Shanghai havn har falt kraftig og er mindre enn 80 prosent av hva det var før pandemien. Lønnen til lastebilsjåfører i Shanghai er synkende, totalt sett.

Under en pressekonferanse den 20. mars tok Yu Jianhua, direktør for «General Administration of Customs» for det kommunistiske regimet, opp akkumuleringen av fraktcontainere og sa at det skyldtes lave kostnader ved innenlands lagring og sesongmessige effekter. Han la til at det store antallet tomme containere "er klare til bruk" og at dette er en indikasjon på at det internasjonale markedet fortsatt er optimistisk med tanke på Kinas eksportkapasitet i fremtiden.

Den taiwanske finanseksperten, Huang Shicong, sa til Epoch Times den 21. mars at Yus uttalelser var for optimistisk. Selv om det er sesongmessige faktorer innen containertransport, er årets transportforhold spesielt lavt. Dette viser at Kinas nåværende eksport går dårligere enn tidligere år. Huang sa at den offisielle retorikken består av å rope slagord og skape momentum for å "opprettholde stabiliteten" i Kina, men at den faktiske økonomiske situasjonen ikke er god.

Ifølge data for de to første månedene i år publisert av regimets General Administration of Customs den 7. mars, var den totale verdien av handelen mellom Kina og USA på 702,98 milliarder yuan (102 milliarder dollar). Dette er en nedgang på 10,6 prosent fra 2022. Blant dem var eksporten til USA 494,11 milliarder yuan (71,7 milliarder dollar), en nedgang på 15,2 prosent. USA er Kinas største eksport-destinasjon. På grunn av det kinesiske regimets resultater med hensyn til å rapportere egen økonomiske situasjon, mistenker mange i det internasjonale samfunnet at situasjonen er mer alvorlig enn regimet vil avsløre.

Xiao Lusheng, Chang Chun og Yi Ru bidro til denne rapporten.

Ad i artikkel – AdSense
AD