Det kinesiske kommunistpartiet (KKP) planlegger å innføre en ny lokal tilleggsskatt. Det vil gi en teoretisk inntektsramme på nesten 1 000 milliarder yuan (138 milliarder dollar) per år og er for å holde lokale myndigheter flytende, ifølge kinesiske medierapporter etter et toppmøte tidligere denne måneden.
Den offisielle "beslutningen" som ble vedtatt på KKPs tredje plenumsmøte i midten av juli, slår fast at for å løse de lokale myndighetenes økonomiske problemer, "er det nødvendig å øke de lokale uavhengige økonomiske ressursene, utvide de lokale skattekildene og utvide den lokale skatteforvaltningsmyndigheten på en hensiktsmessig måte".
Det kinesiske finansmediet China Business News rapporterte 23. juli at myndighetene planlegger å slå sammen kommunale vedlikeholds- og byggeskatter, utdanningstillegg og lokale utdanningstillegg til en lokal tilleggsavgift. Ifølge planen vil lokale myndigheter få fullmakt til å fastsette de spesifikke skattesatsene for den nye avgiften.
Kina har siden 1985 innkrevd en "kommunal vedlikeholds- og byggeskatt", der inntektene har gått til lokale myndigheter. Data fra KKPs finansdepartement viser at den kommunale skatten på vedlikehold og bygging i 2023 var 522,3 milliarder yuan (72 milliarder dollar), noe som utgjør omtrent 4,5 prosent av de lokale offentlige budsjettinntektene.
KKP begynte å innføre "utdanningstillegg" på nasjonalt nivå i 1986. Senere fikk også lokale myndigheter fullmakt til å kreve inn lokale tilleggsavgifter på utdanning. I 2010 ble avgiftene innført over hele landet.
Utdanningstillegg og lokale utdanningstillegg er administrative avgifter, og begge hører til de lokale inntektene. Skattesatsen for utdanningspåslag er 3 prosent, og skattesatsen for lokalt utdanningspåslag er 2 prosent. Skattene pålegges alle arbeidsenheter og enkeltpersoner som faktisk betaler merverdiavgift og forbruksskatt.
Ifølge kinesiske mediers estimat, basert på en samlet skattesats på 5 prosent for utdanningstillegget og det lokale utdanningstillegget, vil de teoretiske inntektene per år fra de to avgiftene være på rundt 427,3 milliarder yuan (rundt 59 milliarder dollar). Hvis man legger til den store kommunale byggeskatten som i 2023 var på 522,3 milliarder yuan (72 milliarder dollar), vil de tre skattene og avgiftene som skal slås sammen, utgjøre til sammen rundt 949,6 milliarder yuan (rundt 131 milliarder dollar).
Lokale myndigheter i rødt
Nyheten skapte opprør på kinesiske sosiale medier.
KKPs intensjon om å øke de lokale skattene kan hjelpe dem med å løse lokale myndigheters økonomiske problemer, men det er et svært dårlig trekk for den kinesiske økonomien og vil forårsake stor skade for det kinesiske folket, sa Frank Xie, professor ved Aiken School of Business ved University of South Carolina, til The Epoch Times.
"Under den forrige skattereformen overførte KKP mange skatterettigheter og -fordeler til sentralregjeringen, slik at de lokale myndighetene faktisk fikk mindre penger. Senere fant de en måte å løse dette problemet på, nemlig ved å selge land", sier Xie.
"Nå, etter at eiendomsboblen sprakk, har inntektene fra tomtesalg sunket kraftig, og er nesten helt borte. Mange lokale myndigheter kan faktisk ikke lenger betale lønn til sine ansatte og må be sentralregjeringen om penger."
Xie sa at KKP ikke vil la lokale myndigheter gå konkurs, men at sentralregjeringen ikke har råd til å redde dem.
"Nå lar KKPs sentralregjering de lokale myndighetene selv bestemme hvor mye skattene skal økes", sa han.
Xie spår at de lokale myndighetene vil øke skattene drastisk og øke byrden for innbyggerne, "akkurat som å drepe gåsa som legger gullegg. Det vil redusere regjeringens underskuddspress, men det vil legge mer press på folket."
Xie sier at KKP i bunn og grunn tvinger folket til å gjøre opprør.
"Alle vil bli skattlagt mer", sa han. "Dette er en veldig dårlig praksis."
Skadelig for forbruket og den generelle økonomien
Den taiwanske økonomen Huang Shicong sier til The Epoch Times at KKPs finanser står overfor betydelige vanskeligheter, og at mange lokale myndigheter sitter fast i gjeldsfeller.
"Å innføre disse skattene er bare å overføre rikdom fra vanlige folk til lokale myndigheter", sa Huang.
Han sa at dette vil redusere folks kjøpekraft, noe som i sin tur vil påvirke skattesystemet.
"Dette er bare en kortsiktig operasjon, men på lang sikt vil det definitivt påvirke utviklingen av hele økonomien", sa Huang. "En dag vil folk kanskje ikke ha noen penger som myndighetene kan kreve inn. Dette er som å drikke gift for å slukke tørsten."
Li Hengqing, en økonom basert i USA, sa til The Epoch Times at etter at Xi Jinping kom til makten, ble sentralregjeringens finanspolitiske makt kraftig utvidet, og alle pengene ble brakt til sentralregjeringen.
"Nå har gjelden lagt et stort press på lokale myndigheter, og sentralregjeringen har ikke penger til å redde dem, så makten til å kreve inn skatter blir gitt til lokale myndigheter flere steder", sa Li.
Han sa at i motsetning til i demokratiske land, "er det i dagens kommunistiske Kina ikke folket som godkjenner innkreving av skatter og skatteøkninger".
Li sa at han tror at hvis sentralmyndighetene oppfordrer lokale myndigheter til å forsøke å løse budsjettproblemer ved å øke skattene, "vil det til slutt føre til sosial uro".
"Sentralmyndighetene har ikke sagt at de vil ta på seg skylden for at de lokale myndighetene gjør dette, så de lokale myndighetene vil kanskje være svært forsiktige med det", sa han. "Hvis forsøket mislykkes, kan de miste livet. Derfor er det nåværende forslaget om å øke de lokale skattene meningsløst."
Ning Haiphong og Li Yun bidro til denne rapporten.