Kina har opplevd at et stort antall bestillinger på klær har blitt kansellert av internasjonale kjøpere i kjølvannet av COVID-19 pandemien og handelskrigen USA-Kina. Mange av disse bestillingene har blitt overført til Bangladesh, verdens nest største eksportør av produksjon av tekstil.
Ahsan H. Mansur, administrerende direktør for Bangladesh Policy Institute, sa at Bangladesh forventes å gå forbi Kina og bli EU’s største kleseksportør.
Ifølge data fra Eurostat nådde Bangladesh sin kleseksport til EU 19.4 milliarder dollar, en økning fra år til år på nesten 42 prosent, mens Kinas eksport i den samme perioden vokste med omtrent 22 prosent til 25.5 milliarder dollar.
Nikkei Asia rapporterte i midten av februar at med tilstrømningen av europeiske ordre på klær, sto Bangladesh sin produksjon av ferdiglagde plagg (RMG) for nesten en femtedel av landets BNP og mer enn 80 prosent av landets totale eksportinntekter. Mange innkjøpere fra EU ser mot Bangladesh når det gjelder klær, inkludert H&M, Zara, Primark, G-Star Raw, og Marks & Spencer.
Med en befolkning på nesten 170 millioner har Bangladesh en betydelig, potensiell arbeidsstyrke. I tillegg er det et av de omtrent 45 utviklingslandene som har ubegrenset tilgang til alle markedene i EU, med unntak av våpen og ammunisjon. Kinesiske eksportører må derimot betale toll når de selger varer til EU-land.
Mansur fortalte Nikkei Asia at Bangladesh er nær Kinas andel av eksport til EU, og han er sikker på at de vil gå forbi Kina som den største eksportøren til EU i løpet av de neste fire til fem årene.
"Kinas RMG markedsandel går ned over hele verden. Jeg tror Kina ikke har noen strategisk interesse i å beskytte denne andelen fordi landet nå fokuserer på å utvikle og produsere dyrere varer, som elektriske biler. Så de konsentrerer seg ikke om bekledningsindustrien slik de gjorde før", sa han.
Det er minst 4.600 fabrikker som produserer klær i Bangladesh, og de har omtrent 4,1 millioner mennesker i arbeid. De fleste klærne som blir produsert i Bangladesh, blir eksportert til forhandlere i Europa, USA og Canada.
Kinas klesindustri hardt rammet av null-COVID-politikken
Kinas industri for klesproduksjon og eksportindustri har opplevd en markert nedgang de siste tre årene på grunn av den drakoniske "null-COVID"-politikken.
Det sies innen Kinas klesindustri: Kina er en indikator for den global klesindustrien, Guangzhou er indikator for Kinas klesindustri og "Zhongda Textile Business District" er indikator for Guangzhous klesindustri.
Zhongda Textile Business District og området rundt er en enorm klesindustrikjede som består av mer enn 30.000 klesprodusenter og forhandlere og gir gode jobbmuligheter til mer enn 300.000 ansatte.
Ifølge den kinesiske nyhetsportalen NetEase var det, før utbruddet av COVID-19-epidemien i 2020, nesten 23.000 stoffbutikker i forretningsdistriktet for tekstiler, med et estimert årlig transaksjonsvolum på over 200 billioner yuan (28.972 billioner dollar). De ferdige produktene ble eksportert til USA, Italia, Spania, Japan og mange andre land rundt i hele verden.
Under COVID-19-tiltakene de siste tre årene ble forretningsdistriktet for tekstiler imidlertid stengt ned flere ganger, og all engroshandel og logistikk ble suspendert. Denne situasjonen ga et hardt slag til hele klesmarkedet.
Yang Kai (pseudonym), eieren av en klesbutikk i Baiyun i Guangzhou, fortalte 5. mars 2023 til Epoch Times at de kinesiske myndighetenes treårige politikk med å forebygge og ha kontroll over epidemier, særlig null-COVID-politikken, fikk hele byen til å stå stille, og forsyningslinjen til klesproduksjonen ble brutt. Som resultat hadde ordre blitt kansellert, fabrikker lagt ned og et stort antall mennesker har mistet jobbene sine. Mange utenlandske selskaper har trukket seg ut av Kina og vendt seg til øst-asiatiske land.
"Mange butikker i gaten vår er stengt. Utenlandske ordre er borte, og innenlandske ordre er sjeldne", sa Yang. "Det en gang så livlige strøket i byen her er nå et dystert sted. Selv om det er åpnet for virksomhet, er det ingen ordre i det hele tatt. Det er ikke håp."