Facebooks "metaversum" undersøkes av EU’s myndigheter

EU-kommisjonær med ansvar for konkurransespøsmål, Margrethe Vestager, taler på en pressekonferanse ved EU’s hovedkvarter i Brüssel den 8. juni 2021. Foto: Kenzo Tribouillard/AFP via Getty Images
27. februar 2022
AD

EU’s konkurransemyndigheter ser nærmere på "metaversum" fra Facebooks moderselskap Meta. De ønsker å forstå konsekvenser for forbrukerne og konkurranse og overveier reguleringer av nettverket av virtuelle verdener som er under bygging.

Margrethe Vestager som er dansk EU-kommisjonær med ansvar for konkurransespørsmål, berørte metaversum under et nettarrangement organisert av tyske avisutgivere. Hun sa at fremveksten av metaversum som er et digitalt rom der brukene kan jobbe, omgås, spille og leke, innebærer nye utfordringer for myndighetene som nå forsøker mer i dybden å forstå denne teknologien og konsekvensene av disse før de går videre og faktisk regulerer den.

«Metaversum er allerede her. Så selvfølgelig begynner vi å analysere hvilken rolle reguleringsmyndighetene kommer til å ha», sa Vestager på arrangementet.

«Alt vi gjør, må være faktabasert og basert på den informasjonen vi kan komme over ... Vi må forstå det før vi kan beslutte hvilke typer tiltak som vil være hensiktsmessige."

Vestagers kommentarer bygger videre på tidligere uttalelser i et intervju med det amerikanske tidsskriftet Politico der hun sier at metaversum vil innebære at nye markeder og virksomheter oppstår, noe som konfronterer de regulerende myndighetene med en markedsdynamikk der visse aktører kan komme til å få en dominerende posisjon.

"Vi bør begynne å tenke på det nå", sa Vestager til Politico med referanse til potensialet for virksomheter til å misbruke sin markedsposisjon i metaversum og rammeverket av regler som kan anvendes for å holde dette under kontroll

Metaversum er allerede her. Vi begynner selvfølgelig å analysere hvilken rolle regjeringsmyndighetene vil ha.

Metaversum har havnet enda mer i rampelyset siden Facebook for noen måneder siden endret navn til Meta. Det er en måte å manifestere teknikkgigantens store satsning på denne sektoren som er i utvikling.

Meta har investert stort i virtuell og forsterket virkelighet, men det er fortsatt ikke så mange detaljer om hvordan ulike varemerker vil kunne tjene penger på virksomhetene i metaversum.

På en reklamekonferanse den 7. februar berørte Metas leder for metaversum, Vishal Shah, noen av de kommersielle mulighetene som denne digitale verdenen kan tilby.

«Uten de fysiske begrensningene som eksisterer i dag og som setter press på selskapets fortjeneste, slik som eiendom, forsyningskjeder og geografisk rekkevidde, kommer metaversum til å åpne opp for flere muligheter for bedrifter til å tjene penger», sa Shah til deltakerne på en virtuell konferanse ved «Interactive Advertising Bureau» sitt årlige ledermøte i New York.

Shah sa at en fullt utviklet versjon av metaversum kan ligge ti år inn i fremtiden. Derfor anbefalte han selskapet til å fortsette videre med sine kommersielle engasjementer med Facebook og Instagram, som er en overgang til en enda mer virtuell virkelighet i fremtiden.

«Alt dere gjør nå, i alle våre apper, vil komme deg til gode i denne metaversum-fremtiden», sa han og anbefalte bedrifter til allerede nå å begynne å prøve seg fram med utvidet virkelighet i markedsføringen.

Meta har i skrivende stund ikke svart på Epoch Times sin forespørsel om en kommentar når det gjelder Vestagers uttalelse, samt Metas syn på hvordan et regelverk som skal kunne styre metaversum, bør utformes.

Ad i artikkel – AdSense
AD