Nylige undersøkelser av kinesiskbygde lastekraner brukt ved havner over hele USA har avdekket at noen av dem er utstyrt med kommunikasjonsenheter som har fjernadgang. Dette utgjør en trussel mot nasjonal sikkerhet. Lovgivere tar opp bekymringer med Biden-administrasjonen, som svar på tidligere og pågående spionasje fra Kina, og henviser til potensielle trusler om angrep mot kritisk infrastruktur i USA.
Disse store kranene er produsert av "Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co., Ltd". Nesten 80 prosent av USA's havner bruker denne typen kraner. Pentagon og etterretningstjenesten er bekymret for potensiell innblanding og spionasjeaktivitet.
Mark Green, leder for komiteen for intern sikkerhet, advarte: "[Det kinesiske regimet] ser etter enhver mulighet til å samle verdifull etterretning og å posisjonere seg for å utnytte sårbarheter ved systematisk å snike seg inn i USA's kritiske infrastruktur, inkludert innen den maritime sektoren".
Det er også en økende bekymring for at kinesiske hackere forbereder seg på å ødelegge USA's infrastruktur i tilfelle fiendtlige konflikter.
For å eliminere slik risiko kunngjorde Biden-administrasjonen i februar en plan om å investere i Mitsui & Co. (USA), et datterselskap av Japans "Mitsui Group", for å erstatte de kinesisk-produserte kranene i USA's havner.
Stjeling av avansert teknologi
Det kinesiske kommunistpartiets (KKP's) metoder med å stjele hemmeligheter er ikke begrenset til hacking, men inkluderer også tradisjonelle spionasje-metoder.
Justisminister Merrick Garland kunngjorde tiltalen under "American Bar Association"-konferansen i San Francisco. Ifølge tiltalen som var utstedt av domstolen for "Northern District of California", ble Ding ansatt hos Google i 2019 og hadde tilgang til konfidensiell informasjon fra selskapets super-datasentre. For to år siden lastet han opp hundrevis av filer til sin personlige Google Cloud-konto og sluttet i Google ved utgangen av fjoråret.
Påtalemyndigheten avslørte at bare uker etter tyveriet ble Ding teknologisjef i et kinesisk, nystartet teknologiselskap. I tillegg startet Ding et AI-relatert oppstartselskap i Kina og fungerer som administrerende direktør.
Potensiell risiko ved kinesiske el-biler
Salget av kinesisk-produserte elektriske biler har vokst raskt med sterk støtte fra KKP og blir nå eksportert til hele verden. På grunn av det høye teknologiske innholdet i disse kjøretøyene, er de en sikkerhetsrisiko for USA og skaper bekymring.
Det hvite hus har instruert handelsdepartementet om å gjennomføre en nasjonal sikkerhetsrisiko-undersøkelse av kinesisk-produserte "tilkoblede kjøretøy". Tjenestemenn i Det hvite hus påpekte at elektrisk kjøretøyteknologi, som er avhengig av internett for navigasjonsverktøy og autonome kjøresystemer, ikke bare kan brukes som et spionverktøy, men også kan føre til lammelse av trafikken. Når de er koblet til personlige, elektroniske enheter, som mobiltelefoner, andre kjøretøy, bilprodusenter og infrastruktur, utgjør disse elektriske kjøretøyene en nasjonal sikkerhetsrisiko.
Hun antydet at hvis Kina kan få tak i slik informasjon i stor skala, vil det skape alvorlig risiko for sikkerheten og personvernet til amerikanske innbyggere.
Samarbeidsavtalen for vitenskap og teknologi mellom USA og Kina
President Joe Biden kritiserte Kinas "urettferdige, økonomiske praksis" under sin "State of the Union"-tale den 7. mars og understrekte behovet for å begrense eksporten av avansert, amerikansk teknologi til Kina.
Den 6. mars utstedte utenriksdepartementet en uttalelse hvor de sa at det var enighet i USA om å forlenge den utløpte "USA-Kina vitenskap- og teknologi-samarbeidsavtale (STA)" med ytterligere seks måneder, men forpliktet seg ikke til en forlengelse utover det. I løpet av denne perioden vil USA søke endringer i avtalen.
Kinas "av-amerikanisering"
Mens USA motstår KKP-infiltrasjon, fortsetter KKP sin mangfoldige infiltrering. De forsøker også å løsrive seg fra visse høyteknologiske områder i USA. KKP's nylig avslørte dokument fra 2022 er et slikt eksempel. De krever at kinesiske, statseide bedrifter fjerner USA-produsert kontor- og kommunikasjons-programvare, også kjent som "av-amerikanisering."
I følge innsidere utstedte Kinas statseide "Assets Supervision and Administration Commission" dokument nummer 79, i september 2022, som krever at statseide selskaper innen finans, energi og andre industrier skal erstatte utenlandsk programvare i IT-systemene sine innen 2027.
På den tiden innførte USA sanksjoner og skjerpede restriksjoner på eksport av chips til kinesiske teknologifirmaer.
Utenlandske produkter som er mål for ødeleggelse, inkluderer maskinvare fra selskaper som Dell, IBM og Cisco. I den senere tiden er det meste av utstyret fra disse firmaene erstattet av kinesiske produkter.
KKP har i årevis fremhevet selvforsyning, fra høyteknologi til daglige nødvendigheter. Dette reduserer avhengighet av Vesten. Programvare-applikasjoner i IT-systemer er blant de siste bastionene hvor USA-firmaer tjener penger i Kina. Resultatet er at selskaper som Microsoft og Oracle gradvis mister forspranget i Kina.
Dette er signal på at frakoblingen mellom USA og Kina gradvis utvides til flere felt.