USA: Kinesisk spionasje gjennomtrenger kritisk infrastruktur i det stille

Mike Gallagher (R-Wis.) taler under høringen til "House Select Committee" i Washington den 6. mars 2024. Bilde fra en video: The Select Committee on the CCP/ Screenshot via NTD

Nylige undersøkelser av kinesiskbygde lastekraner brukt ved havner over hele USA har avdekket at noen av dem er utstyrt med kommunikasjonsenheter som har fjernadgang. Dette utgjør en trussel mot nasjonal sikkerhet. Lovgivere tar opp bekymringer med Biden-administrasjonen, som svar på tidligere og pågående spionasje fra Kina, og henviser til potensielle trusler om angrep mot kritisk infrastruktur i USA.

En kongressundersøkelse av de kinesisk-bygde lastekranene som er installert i ulike havner over hele landet, avdekket at disse kranene er utstyrt med kommunikasjonsenheter. Noen støtter ikke vanlige operasjoner, men kan nås eksternt. Oppdagelsen vekker bekymring for at kinesisk-produsert utstyr kan true sikkerheten i amerikanske havner.

Disse store kranene er produsert av "Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co., Ltd". Nesten 80 prosent av USA's havner bruker denne typen kraner. Pentagon og etterretningstjenesten er bekymret for potensiell innblanding og spionasjeaktivitet.

Mark Green, leder for komiteen for intern sikkerhet, advarte: "[Det kinesiske regimet] ser etter enhver mulighet til å samle verdifull etterretning og å posisjonere seg for å utnytte sårbarheter ved systematisk å snike seg inn i USA's kritiske infrastruktur, inkludert innen den maritime sektoren".

Det er også en økende bekymring for at kinesiske hackere forbereder seg på å ødelegge USA's infrastruktur i tilfelle fiendtlige konflikter.

For å eliminere slik risiko kunngjorde Biden-administrasjonen i februar en plan om å investere i Mitsui & Co. (USA),  et datterselskap av Japans "Mitsui Group", for å erstatte de kinesisk-produserte kranene i USA's havner.

Den 31. januar rapporterte FBI-direktør Christopher Wray til kongressen at kinesiske hackere ofte retter seg mot kritisk infrastruktur i USA, inkludert strømnettet, vannbehandlingsanlegg og transportsystemer. Kina søker "å forårsake kaos og reelt skade på USA's innbyggere og samfunn; hvis eller når Kina bestemmer at tiden er inne for å slå til".

Stjeling av avansert teknologi

Det kinesiske kommunistpartiets (KKP's) metoder med å stjele hemmeligheter er ikke begrenset til hacking, men inkluderer også tradisjonelle spionasje-metoder.

Den 6. mars kunngjorde Justisdepartementet at Linwei Ding, en tidligere programvare-ingeniør ved Google og kinesisk statsborger, var anklaget for å stjele Googles AI's forretningshemmeligheter i forbindelse med et hemmelig samarbeid med to kinesiske firmaer.

Justisminister Merrick Garland kunngjorde tiltalen under "American Bar Association"-konferansen i San Francisco. Ifølge tiltalen som var utstedt av domstolen for "Northern District of California", ble Ding ansatt hos Google i 2019 og hadde tilgang til konfidensiell informasjon fra selskapets super-datasentre. For to år siden lastet han opp hundrevis av filer til sin personlige Google Cloud-konto og sluttet i Google ved utgangen av fjoråret.

Påtalemyndigheten avslørte at bare uker etter tyveriet ble Ding teknologisjef i et kinesisk, nystartet teknologiselskap. I tillegg startet Ding et AI-relatert oppstartselskap i Kina og fungerer som administrerende direktør.

I januar undersøkte FBI Dings bolig og tok med seg elektroniske enheter og personlige kontoer, inkludert 500 unike, konfidensielle informasjonsfiler som var stjålet fra Google.

Potensiell risiko ved kinesiske el-biler

Salget av kinesisk-produserte elektriske biler har vokst raskt med sterk støtte fra KKP og blir nå eksportert til hele verden. På grunn av det høye teknologiske innholdet i disse kjøretøyene, er de en sikkerhetsrisiko for USA og skaper bekymring.

Det hvite hus har instruert handelsdepartementet om å gjennomføre en nasjonal sikkerhetsrisiko-undersøkelse av kinesisk-produserte "tilkoblede kjøretøy". Tjenestemenn i Det hvite hus påpekte at elektrisk kjøretøyteknologi, som er avhengig av internett for navigasjonsverktøy og autonome kjøresystemer, ikke bare kan brukes som et spionverktøy, men også kan føre til lammelse av trafikken. Når de er koblet til personlige, elektroniske enheter, som mobiltelefoner, andre kjøretøy, bilprodusenter og infrastruktur, utgjør disse elektriske kjøretøyene en nasjonal sikkerhetsrisiko.

Handelssekretær, Gina Raimondo, sa på et arrangement den 28. januar der "Atlantic Council" var vertskap: "En sofistikert el-bil er også et autonomt kjøretøy som er fylt med tusenvis av halvledere og sensorer. Disse samler inn enorme mengder informasjon om føreren, kjøretøyets plassering og omgivelsene rundt kjøretøyet."

Hun antydet at hvis Kina kan få tak i slik informasjon i stor skala, vil det skape alvorlig risiko for sikkerheten og personvernet til amerikanske innbyggere.

Chinese automobile manufacturer Great Wall Motor (GWM) displays the new compact electric vehicle "ORA Good Cat 03" during the 30th Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) at the Indonesia Convention Exhibition (ICE) in Tangerang on Aug. 10, 2023. (Yasuyoshi Chiba/AFP via Getty Images)
Den kinesiske bilprodusenten Great Wall Motor (GWM) viser den nye kompakte elektriske bilen "ORA Good Cat 03" under det 30. "Gaikindo Indonesia International Auto Show" (GIIAS) på "Indonesia Convention Exhibition" (ICE) i Tangerang den 10. august 2023. Foto: Yasuyoshi Chiba/AFP via Getty Images

Samarbeidsavtalen for vitenskap og teknologi mellom USA og Kina

President Joe Biden kritiserte Kinas "urettferdige, økonomiske praksis" under sin "State of the Union"-tale den 7. mars og understrekte behovet for å begrense eksporten av avansert, amerikansk teknologi til Kina.

Den 6. mars utstedte utenriksdepartementet en uttalelse hvor de sa at det var enighet i USA om å forlenge den utløpte "USA-Kina vitenskap- og teknologi-samarbeidsavtale (STA)" med ytterligere seks måneder, men forpliktet seg ikke til en forlengelse utover det. I løpet av denne perioden vil USA søke endringer i avtalen.

I juni i fjor sendte representant Mike Gallagher, lederen av "House GOP China Task Force", og ti andre republikanske kongressmedlemmer et brev til utenriksminister Anthony Blinken hvor de påpekte integreringen av KKP's militære og sivile teknologi og hvordan STA ble utnyttet av KKP for å fremme sine militære mål. Brevet oppfordret Biden-administrasjonen til å si opp avtalen.
STA-avtalen ble etablert for over førti år siden for vitenskapelig og teknologisk samarbeid og utveksling.  Det var den første formelle samarbeidsavtalen signert mellom de to landene. Avtalen gjaldt for en periode på fem år og kunne fornyes da den gikk ut.  Den siste fornyelsen var i 2018 og opphørte den 27. august 2023. Siden den gang har USA bestemt seg for ikke å fornye avtalen i omfattende grad, men bare videreføre den for korte perioder. Dette er den andre fornyelsen.

Kinas "av-amerikanisering"

Mens USA motstår KKP-infiltrasjon, fortsetter KKP sin mangfoldige infiltrering. De forsøker også å løsrive seg fra visse høyteknologiske områder i USA. KKP's nylig avslørte dokument fra 2022 er et slikt eksempel. De krever at kinesiske, statseide bedrifter fjerner USA-produsert kontor- og kommunikasjons-programvare, også kjent som "av-amerikanisering."

I følge innsidere utstedte Kinas statseide "Assets Supervision and Administration Commission" dokument nummer 79, i september 2022,  som krever at statseide selskaper innen finans, energi og andre industrier skal erstatte utenlandsk programvare i IT-systemene sine innen 2027.

På den tiden innførte USA sanksjoner og skjerpede restriksjoner på eksport av chips til kinesiske teknologifirmaer.

Utenlandske produkter som er mål for ødeleggelse, inkluderer maskinvare fra selskaper som Dell, IBM og Cisco. I den senere tiden er det meste av utstyret fra disse firmaene erstattet av kinesiske produkter.

KKP har i årevis fremhevet selvforsyning, fra høyteknologi til daglige nødvendigheter. Dette reduserer avhengighet av Vesten. Programvare-applikasjoner i IT-systemer er blant de siste bastionene hvor USA-firmaer tjener penger i Kina. Resultatet er at selskaper som Microsoft og Oracle gradvis mister forspranget i Kina.

Dette er signal på at frakoblingen mellom USA og Kina gradvis utvides til flere felt.

Ad i artikkel – AdSense
AD